تصاویر ثابت،مخاطب متحرک،توهم حرکت
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای دراماتیک
- نویسنده آرزو صایب نجار
- استاد راهنما حسن سلطانی سارا خلیلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده ایجاد تصاویر متحرک بر اصل توهم حرکت استوار است. بدین گونه که تصاویر ثابت بر روی یک نوار تصویری در کنار هم چیده شده و پشت سر هم نمایش داده می شوند. به این ترتیب و بر اساس خطای دید انسان، توهم حرکت ایجاد شده و تصاویر، متحرک دیده می شوند. ابزار و وسایل نمایش حرکات بسیار متفاوت و متنوع بوده و در شیوه متحرک بینی بسیار حائز اهمیت می باشند: گاه نوار تصویری شامل تصاویری ثابت از روند یک داستان می باشد که چشم انسان با دنبال کردن تصاویر، آن ها را متصل به هم می پندارد؛ چیزی که آن را با عنوان کمیک استریپ می شناسیم. گاه این نوار تصویری به چندین تک تصویر ثابت از اجزای یک حرکت در اسباب بازی های بصری خلاصه شده و با وارد کردن نیرو و ایجاد چرخش در آن ها، ایجاد توهم حرکت شده و تصاویر متحرک دیده می شوند. حال اگر تکنولوژی فیلمبرداری و دستگاه نمایش فیلم را با روند داستانی کمیک استریپ و تولید حرکت اسباب بازی های بصری ترکیب کنیم، صنعت سینما و انیمیشن پدیدار می شوند. حال اگر بر مبنای یک ایده خلاقانه، ابزار و وسایل متحرک سازی را توسعه داده و مخاطب متحرک امروزی را به عنوان یک ابزار متحرک سازی در نظر بگیریم، می توانیم با یک رشته تصاویر ثابت از یک روند حرکتی که کنار هم چیده شده اند، به واسطه مخاطب متحرکی که از کنار تصاویر عبور می کند، به ایجاد توهم حرکت بپردازیم. بنابراین جایگاه تصاویر بسته به جایگاه مخاطب متحرک -که می تواند در حال پیاده روی در خیابان، سوار بر وسایل نقلیه ای چون اتوبوس و اتومبیل، در حال عبور از زیرگذر یک پل و یا در یک قطار زیرزمینی مترو و در حال عبور از داخل تونل تاریک باشد- متفاوت خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که این شیوه متحرک بینی، مستلزم یک زمان بندی دقیق براساس سرعت حرکت مخاطب و مدت زمان نمایش تصاویر خواهد بود. واژگان کلیدی: تصویر- حرکت- تصاویر ثابت- مخاطب متحرک- توهم حرکت- خطای دید- سینما- انیمیشن- مترو- زمان بندی
منابع مشابه
تحلیل حرکت جریانات دریائی در تصاویر حرارتی سطح آب دریا
Oceanographic images obtained from environmental satellites by a wide range of sensors allow characterizing natural phenomena through different physical measurements. For instance Sea Surface Temperature (SST) images, altimetry data and ocean color data can be used for characterizing currents and vortex structures in the ocean. The purpose of this thesis is to derive a relatively complete frame...
متن کاملنقش عنصر «حرکت» در حیات بخشی به تصاویر قرآنی
مسئله مورد تحقیق در این جستار نقش عنصر حرکت در حیات بخشی به تصایر قرآنی در آیات جزءهای 28 و 29 قرآن کریم به تفکیک آیات مکی و مدنی است. در اینجا نظریات جامع و علمی برخی ادیبان برجسته متأخر همچون سید قطب، محمد داود و یاسوف، درباره موضوع یادشده در قرآن را از زوایای گوناگون بررسی میکنیم. منظور از حرکت در اینجا تمام حرکت های نهفته و آشکار قرآنی در قالب فعل های حرکتی (motion verbs)، حرکت های پی د...
متن کاملتحلیل حرکت جریانات دریائی در تصاویر حرارتی سطح آب دریا
تصاویر ماهوارهای حرارتی سطح دریا (SST)1، دادههای ارتفاع سنجی و دادههای رنگی اقیانوس برای شناسائی جریانات دریائی و ساختارهای گردابی در اقیانوس به کار برده میشوند. هدف از این مقاله استخراج چارچوبی برای پردازش تصاویر پیدرپی بزرگ اقیانوسی به منظور شناسائی و استخراج جا به جاییهای کلی مانند جریانهای اقیانوسی و مکان ساختارهای خاص مانند جریان آب و گرداب ها و جبهههای دریائی میباشد. این خصوصیات ...
متن کاملویژگیها و کارکرد حرکت در تصاویر شاعرانة عبدالعزیز سعود البابطین
حرکت در تصاویر شاعرانه بازتابی از روح شاعر و تجسمی از خاطرهها و احساسات قلبی و عقلی وی است. عادتکردن انسان به تصاویر جامد میتواند از تأثیر آن بکاهد و یا مانع دیدن آنها شود. این حرکت و جنبش است که عادت را میشکند و زیبایی را به تصویر بازمیگرداند. عبدالعزیز سعود البابطین نیز مانند سایر شاعران تلاش کرد از طریق تصاویر شعری و تجربة شعوری خود و به کمک حرکت حاصل از افعال بهکارگرفتهشده، روح زند...
متن کاملتحلیل حرکت جریانات دریائی در تصاویر حرارتی سطح آب دریا
تصاویر ماهواره ای حرارتی سطح دریا (sst)1، داده های ارتفاع سنجی و داده های رنگی اقیانوس برای شناسائی جریانات دریائی و ساختارهای گردابی در اقیانوس به کار برده می شوند. هدف از این مقاله استخراج چارچوبی برای پردازش تصاویر پی درپی بزرگ اقیانوسی به منظور شناسائی و استخراج جا به جایی های کلی مانند جریان های اقیانوسی و مکان ساختارهای خاص مانند جریان آب و گرداب ها و جبهه های دریائی می باشد. این خصوصیات ...
متن کاملارتقاء مقاومت تخمین حرکت در برابر نویز و اختلالات شدت روشنایی در دنباله تصاویر دیجیتال
تخمین و جبران حرکت از مراحل اساسی استانداردهای کدگذاری ترکیبی ویدئوی دیجیتال هستند. روش تطبیق بلوک به دلیل سادگی ساختار، روش غالب در تخمین حرکت در فنآوری ویدئوی دیجیتال است. از آغاز دهه نود میلادی روش تخمین حرکت مبتنی بر مش به دلیل بهکارگیری مدلهای حرکت کاملتر و عدم بروز ضایعات بلوکی در آن، مورد توجه محققین قرار گرفته است. با وجود برتری کیفی روش مبتنی بر مش، بخصوص در نرخ بیتهای کم و با موضوع...
متن کاملبررسی خسارتهای ناشی از حرکت ماسههای روان در شرق زابل با استفاده از تصاویر ماهوارهای
طوفان، یکی از مخربترین پارامترهای اقلیمی است که معمولاً نام آن با ایجاد خسارت همراه است. در بین بادهای محلی ایران، باد 120 روزة سیستان شهرتی بسزا دارد. این باد که گاهی سرعت آن به 148 کیلومتر در ساعت میرسد، تقریباً از 15 خرداد تا 15 شهریور بر بخش شرقی ایران حاکمیت مییابد و منطقة مورد مطالعه نیز تا کنون در اثر این بادها خسارات زیادی را متحمل شده است. حرکت ماسههای روان در منطقة مورد مطالعه سبب و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای دراماتیک
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023